RADIO DARULBAYAN

Isnin, 23 Februari 2009

YAB Nizar Tidak Sesuai Menjadi Calon Di Bukit Gantang

Apabila DAP dan beberapa pihak dari dalam PAS sendiri mengeluarkan cadangan bahawa calon yang paling sesuai untuk diketengahkan di PRK Bukit Gantang nanti ialah YAB Ir Nizar Jamaluddin, ia kelihatan sebagai satu cadangan yang baik. Apatah lagi di tengah-tengah kemelut kerajaan haram yang tertegak di Perak, langkah mengetengahkan Nizar dianggap sebagai langkah terbaik menguji sokongan rakyat Perak terhadap Pakatan Rakyat.

Namun, sekali lagi nampaknya YAB Tuan Guru Nik Aziz melontarkan pandangan bernasnya. Menurut laporan Buletin Utama TV3 malam tadi, Nik Aziz berpandangan langkah demikian tidak sesuai kerana Nizar merupakan seorang menteri besar dan tentu sekali dengan bertanding di kawasan parlimen akan menyebabkannya kehilangan sedikit tumpuan dari tugasnya yang asal.

Pandangan saya, YAB Tuan Guru sebenarnya ingin menyebut kepada umum bahawa Nizar masih tetap seorang MB dan PAS serta rakyat jelata sama sekali tidak akan mengiktiraf kerajaan haram UMNO di Perak yang didirikan di luar daripada pagar perlembagaan dan undang-undang negeri. Oleh itu, Nizar bukan bekas MB, beliau masih seorang MB. Manakala Zambry mungkin lebih teruk daripada Awang Adek di Kelantan yang hanya sekadar mengangkat sumpah di tepi jalan sebelum pilihan raya umum yang lalu. Zambry pula mengangkat sumpah haram di dalam istana.

Saya sependapat dengan Tuan Guru, meletakkan Nizar sebagai calon PRK Bukit Gantang seolah-olah ingin memberitahu kepada umum bahawa kita telah menerima hakikat bahawa Nizar sudah dilucutkan jawatan. Apa pun yang berlaku, beliau tetap merupakan MB. Biar sejarah akan menghakimi apa yang dilakukan oleh pengkhianat-pengkhianat undang-undang pada hari ini. Kalau Tun Salleh Abas dan rakan-rakan pun dibersihkan juga nama mereka sekalipun selepas dua dekad, maka apa peliknya kalau satu hari nanti Nizar juga akan mendapat keadilan.

Kecuali… UMNO dan PAS masing-masing memeterai perjanjian, bahawa UMNO akan meletakkan MB haram, Zambry sebagai calon manakala PAS meletakkan MB Halal, Ir. Nizar, mungkin boleh dipertimbangkan.

0 ulasan:

Template by : kendhin x-template.blogspot.com